Læs med, når souchchef for Vejle Bibliotekerne deler erfaringer og fortæller om, hvordan de arbejder strategisk med formidling på biblioteket.
Helt overordnet tænker vi formidling bredt og arbejder med biblioteket som en helhed. Dvs., at vi tænker alle platforme sammen fra udstillinger (både med og uden bøger), aktiviteter, SoMe og nyhedsbreve til hjemmesiden. På hjemmesiden har vi overvejende et fokus, som tager udgangspunkt i det lokale og i, hvad der er vigtigst for brugeren. Hjemmesiden er en integreret del af Vejle Bibliotekerne, hvor “det digitale gulv” skal ses som en forlængelse af det fysiske biblioteksgulv. Vi prioriterer formidlingen af det aktive og fællesskabende bibliotek, hvor vores aktiviteter og arrangementer har førsteprioritet øverst på hjemmesiden. Det, ved vi, at borgerne efterspørger og søger information om.
Vi sørger for, at det, der har det største publikum, også er det, man ser først - altså øverst på hjemmesiden. Derudover har vi fokus på det, der er aktuelt - fx aktiviteter og arrangementer i og omkring vores biblioteker. Vi har et strategisk fokus på det lokale og på det, at vi som bibliotek understøtter de kommunale ambitioner om at styrke det lokale, medborgerskab og demokrati.
Derudover ved vi præcis, hvad brugerne i Vejle Kommune bruger og søger. Vi har helt styr på statistikken, og hvordan brugerne agerer på hjemmesiden. På hvilke opslag, der virker, hvilken information brugerne søger, og hvad de efterspørger. Så vi har hele tiden en grundlæggende viden om, hvordan vores formidling virker, og hvor vores ressourcer bliver brugt bedst.
Udover at arbejde med data og viden om vores brugere sørger vi for, at de forskellige kanaler peger på hinanden. Det vil fx sige, at nyhedsbreve og posts på vores SoMe-kanaler leder ind på hjemmesiden. Det giver mange ekstra besøg på hjemmesiden her i Vejle.
Derudover ser vi frem til at bruge og understøtte den nye delingstjeneste i CMS’et. Den vil forhåbentlig understøtte arbejdet med at bruge vores ressourcer til den lokale formidling og måske hente noget af den bredere litteraturformidling hos ”fællesskabet”. Det kunne fx være artikler om litteraturpriser.
En af vores erfaringer er, at det er vigtigt at have helt styr på, hvordan borgerne bruger bibliotekets kanaler. Og at se på, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Vi laver hver måned en statistikrapport, hvor vi ser på, hvad der fungerer på hjemmesiden, og hvor brugerne søger hen. Den viden understøtter vores arbejde og giver en grundlæggende forståelse for vores hjemmeside og for brugerne.