sep. 08, 2021

Norges ambitiøse bibliotek

Hos hovedbibliotek i Oslo, Deichman Bjørvika, er der ikke bare bøger, men også ambitioner om meget mere. Biblioteket vil være nyskabende, synligt og tilgængeligt. En vision, som taler direkte til vores DNA i Redia. Vi er derfor ekstra glade for, at vi blev inviteret indenfor, da visionen skulle føres ud i livet.    

Gennem ny teknologi og nye tilbud når biblioteket flere brugergrupper og har et specielt fokus på børn og unge. Alle seks etager på det store bibliotek byder på forskellige tilbud og henvender sig til forskellige aldersgrupper. I denne artikel tager vi dig med rundt og fortæller om de store ambitioner for biblioteket.

 

Nyskabende, synligt og tilgængeligt

 

Her vil I opdage noget som folk, der bruger Deichman, allerede ved, nemlig at biblioteket er vældig meget mere end bøger

Meret-Lie-1

Merete Lie Afdelingsdirektør for Deichman Bjørvika, Oslo Hovedbibliotek

 

Norsk bibliotek med danske rødder

Deichman navnet stammer helt tilbage fra danskeren Carl Deichman, som i 1700-tallet skænkede sin store bogsamling til Christiania by med ønsket om, at indbyggerne skulle få det første offentlige bibliotek. I dag er Deichman betegnelsen for Norges største folkebibliotek med 22 biblioteker fordelt i Oslo. Blandt bibliotekerne finder man Deichman Bjørvika – Oslos nye hovedbibliotek.

Byens nye kulturcentrum

Visionen for det store hovedbibliotek er at skabe et samlingspunkt for byens borgere. Biblioteket skal være tilgængeligt for alle og give brugerne et hav af muligheder for at fordybe sig i litteratur, kreativitet og historie.

På biblioteket finder brugerne derfor mange forskellige aktiviteter, hvor man kan udfolde sig kreativt og fordybe sig i projekter. Om man så vil lave en podcast, lære at spille klaver, undersøge forskellig teknologi eller opsætte en debat, er det muligt på biblioteket her.

Cafébesøg, restaurant og adgang til tidligere gemte materialer

På første etage kan brugerne finde reserveret materiale, læse aviser og tidsskrifter, eller besøge både café og restaurant.

I bibliotekets underetage findes en biograf og et auditorium med bar, som holder åbent ved arrangementer. Herudover kan brugerne få adgang til hundredtusinder af bøger, der ellers har været opbevaret i lukkede magasiner.

Foto: Erik Thallaug

 

Smukt børneunivers og skønlitteratur for store og små

På anden etage har brugerne adgang til en verden af skønlitteratur for både børn og voksne. Der er specielt skabt et flot børneunivers med adgang til mange forskellige aktiviteter for de mindste. Her kan brugerne også opleve forfattermøder og andre litterære arrangementer.

Alverdens muligheder for kreativitet

På tredje etage udfolder kreativiteten sig. Brugerne har her adgang til et værksted med 3D printer, symaskiner og meget mere.

Etagen åbner for et univers af musik, film, tegneserier og spil. Her tilbyder biblioteket også eksempelvis udlån af forskellige værktøjer som vinkelslibere, lasermålere eller pudsemaskiner.
 

Plads til fordybelse

På bibliotekets øverste to etager finder brugerne rum og fred til fordybelse. Her findes en masse studierum, studiepladser, en læsesal og gode siddepladser med mulighed for at læse en god bog og nyde udsigten over Oslofjord.

 

Altid selvbetjening indenfor rækkevidde

Deichman Bjørvika regner med at runde 2 millioner gæster om året og har i den grad skabt smukke rammer for deres brugere. Selvom biblioteket består af store rum og mange forskellige etager, har brugerne aldrig langt til god selvbetjening.

Biblioteket tilbyder sine brugere adgang til 50 nye selvbetjeningsautomater, som er udviklet specielt til hovedbiblioteket i et samarbejde mellem Redia, vores norske partner Biblioteksentralen og Deichman.

 

Personalet møder brugerne i biblioteksrummet

Da vi sammen med biblioteket skulle udvikle nye selvbetjeningsautomater, startede vi også arbejdet med et mobilt værktøj, som samler hele bibliotekssystemet ét sted, og giver bibliotekaren frihed til at bevæge sig væk fra skranken og møde brugerne overalt i biblioteksrummet.

Det var bibliotekets ambition at gøre personalet langt mere tilstedeværende for brugerne. Med Assist har personalet på Deichman Bjørvika nu alle informationer lige ved hånden og kan tage godt imod bibliotekets brugere.

 

Butlern_NETT-15-1

Vil du vide mere om selvbetjenings-automaten Butler?

Med en Butler fra Redia kan du tilbyde brugerne en enkel selvbetjeningsløsning, som giver en god brugeroplevelse og fornemmelsen af et sammenhængende bibliotek.