Bibliotekerne fortæller

Randers Bibliotek fortæller: En helt ny generation af software

Skrevet af Redia | 22-08-25 07:59

Driftssikkerhed, kontinuerlig udvikling af produkterne og et moderne softwaredesign. Det var tre helt afgørende faktorer, da Randers Bibliotek skulle vælge nye selvbetjeningsautomater, søgeskærme og adgangsstyring.

Læs med, når systemadministrator Henrik Secher Nielsen fortæller om selvbetjeningen på Randers Bibliotek.

 

Simpel brugerflade, der guider låneren

"Hvad kan vi hjælpe med?" står der på de skærme, som møder lånerne på hovedbiblioteket i Randers. Rundt omkring på biblioteket er Butleren placeret - både som selvbetjeningsautomat og som søgeskærm.  Designet er ens på alle skærme. En simpel brugerflade, som guider låneren videre til næste handling.

“Softwaredesignet er rigtig vigtigt for os,” fortæller Henrik Secher Nielsen som noget af det første, da han fortæller om bibliotekets valg af selvbetjeningsautomater.

“Det var vigtigt for os at få et moderne design, da vi valgte vores selvbetjeningsautomater og søgemaskiner. Og vi synes, at designet på Butleren repræsenterer en helt ny generation inden for software. Designet minder på mange måder om en iPad. Der er farver og billeder af bøgerne. Det er tilpasset, hvordan den software, vi beskæftiger os med på vores telefoner og computere, ser ud i dag - og ikke som det gjorde for 10-20 år siden. Det betød rigtig meget for os, da vi valgte selvbetjeningsautomaterne”, forklarer han.

Løbende udvikling af produkterne

For Randers Bibliotek har det en stor betydning, at softwaren på produkterne løbende udvikler sig og bliver opdateret, når der bliver udviklet nye funktioner.

“Softwaren på selvbetjeningsprodukterne bliver kontinuerligt opdateret. Det er ikke bare, ‘nu er softwaren installeret - og så tak for handlen’. Der bliver hele tiden tænkt over, hvordan man kan udvikle og forbedre produkterne. Bliver der udviklet noget nyt i næste uge, som er smart, så bliver det bygget på de eksisterende produkter - og det kan vi rigtig godt lide” fortæller Henrik Secher Nielsen.

Butler Søg er placeret rundt omkring i de forskellige afdelinger på biblioteket. Søgeskærmene er det samme design som Butler, men brugerne kan udelukkende bruge dem til at søge, se opstillingen og reservere materialer.

Driftssikkerhed er afgørende

På filialen Dronningborg Bibliotek sikrer adgangspanelet Access, at borgerne kan komme ind på biblioteket alle ugens dage fra 6.00-22.00. Og selvbetjeningsstationen Butler og afleveringsboksen Box sørger for, at de kan låne bøger.


Adgangspanelet Access sørger for, at borgerne har adgang til filialer uden for bemandet åbningstid. Access styrer også alarm, lys og lyd på biblioteket - og samler data på, hvem der har lukket sig ind på biblioteket.

“Driftssikkerhed er utrolig vigtig i forhold til vores selvbetjeningsløsninger. Det er utrolig vigtigt for os, at det hele tiden virker - og det er jo stort at forvente af teknik, men hvis vi skal holde lukket bare en enkelt dag, så har det en stor betydning for vores lånertilfredshed, udlånstal osv. Derfor er driftssikkerhed rigtig vigtig for os,” fortæller Henrik Secher Nielsen.

“Vi oplever et højt serviceniveau hos Redias support. De forstår, at det er en hastesag, hvis vi fx ikke kan komme ind ad en dør ude på en af filialerne. Der er ingen af bibliotekets ansatte, der har kontorpladser ude på vores filialer - så når de er selvbetjente, så er de virkelig selvbetjente. Derfor er det vigtigt, at bibliotekets brugere selv kan låse sig ind, og at vi ved, hvem der har været inde på biblioteket,” forklarer han og fortsætter:

“Efter vi er blevet kunder hos Redia, er der opstået et samarbejde omkring udviklingen af produkterne. Vi har fået lov til at teste noget af det nye, der bliver udviklet. Vi oplever, at de er meget lydhøre overfor vores input til produkterne, og at de er villige til at lave om i designet, så produkterne bliver tilpasset bibliotekets behov. Det er noget, vi sætter stor pris på”.

 

 

Alt samlet i ét system

Redias produkter er alle samlet i det samme administrationssystem, Redia Admin. Her kan bibliotekerne både styre opsætningen og få et samlet overblik over den data, der bliver samlet ind via selvbetjeningsløsningerne.

“Vi bruger Redia Admin til at få et overblik over, om automaterne kører alle steder. Fx har filialerne ikke været bemandede om onsdagen i juli måned, så der har vi været inde at tjekke, om alle automaterne kører - men det gør de som regel,” griner Henrik Secher Nielsen.  

 

“Mit indtryk er, at hvis man har for mange forskellige systemer, man skal logge ind i, så bliver det noget, vi kun gør i de tilfælde, hvor et system er gået ned. Det bliver ikke noget, man bruger meget i det daglige. I virkeligheden kunne man godt bare have en skærm kørende med Redia Admin, så man kan se, hvis der er noget, som ikke kører ude på en af filialerne,” fortæller han og fortsætter:

“Efter vi har fået Access, er Redia Admin noget, vi kommer til at bruge mere, end vi tidligere har gjort. Det er også der, vi sætter medarbejderappen Assist op. Så nu er der lidt mere at kigge på”.