På Helsingør Kommunes Biblioteker ligger besøgtallet solidt over landsgennemsnittet for biblioteksbesøg. Læs med, når de deler deres erfaringer og fortæller om, hvordan de arbejder med at styrke bibliotekerne og skabe flere besøg.
Foto: Kjeldo

Noa Karen Rathje
Leder af afdeling Formidling

Michael Trøstrup
Systemadministrator
Hvorfor, tænker I, at I har høje besøgstal på bibliotekerne?
Vores høje besøgstal hænger tæt sammen med vores fokus på tilgængelighed – både fysisk, menneskeligt og kulturelt. Vi har en klar målsætning om, at alle besøgende mødes med godt værtskab, interesse og nysgerrighed, så der kan opstå dialog og meningsfulde samtaler om litteratur, kultur og samfund.
Derudover arbejder vi løbende på at skabe en sammenhængende og relevant brugeroplevelse på tværs af alle kanaler og lokationer – og på at udvikle nye måder at møde borgerne på. Fx samarbejder vi i år med andre biblioteker om projektet Liv i Landsbyen, hvor vi udvikler aktiviteter ude i de mange lokalsamfund, der er i kommunen.
Hvordan arbejder I med bibliotekets digitale kanaler?
En af vores vigtigste strategier er at værne om vores høje tilgængelighed. På Biblioteket Kulturværftet har vi bemandet åbningstid alle ugens dage og selvbetjent åbningstid om morgenen. På lokalbibliotekerne i Espergærde og Hornbæk tilbyder vi bemandet betjening mandag til lørdag – og herudover adgang til selvbetjent bibliotek morgen, aften og weekend. Det giver borgerne stor fleksibilitet i forhold til at bruge biblioteket, når det passer dem.
Vi arbejder desuden med at styrke vores interne kompetencer, så vi kan udvikle biblioteket som relevant og synligt kulturtilbud - fx inden for systemforståelse, grafisk opsætning, digital formidling og kommunikation. Vi benytter mange forskellige formidlingskanaler i det fysiske rum og online - både analoge og digitale – herunder storskærme, pc’er, udlånsautomater, fysiske plakater, nyhedsbreve og sociale medier. I det fysiske rum arbejder vi aktivt med formidling via fx kreative aktiviteter til børn og skiftende eksponeringer af vores materialesamling, som understøtter oplevelse og giver inspiration.
Derudover har vi et stærkt fokus på samarbejde og inddragelse. Vi indgår i partnerskaber med lokale skoler, kulturinstitutioner og frivillige, og vi lægger rum og rammer til mange borgerdrevne aktiviteter. Det bidrager til, at borgerne oplever biblioteket som et åbent og aktivt sted, hvor de også selv kan sætte dagsordenen.
Har I 3 gode råd til andre biblioteker?
1. Prioriter ressourcer til at synliggøre biblioteket og dets tilbud - både i det fysiske og digitale rum. Det gør en forskel, at biblioteksbrugerne oplever et imødekommende rum.
2. Vær åben og opsøgende ift. at indgå i samspil med skoler og andre kulturinstitutioner. Led efter jeres fælles interesser, og vær nysgerrig på, hvordan I kan opnå noget sammen, som I ikke kunne gøre hver for sig.
3. Afprøv nye formater med engagerede borgere. Tænk i nye måder at formidle og skabe engagement omkring kulturaktiviteter i lokalsamfundet. Det er væsentligt som bibliotek at sætte os i relation til vores brugeres hverdag, og det kræver, at vi er modige nok til at afprøve nye formater og tænke bibliotek ind i nye sammenhænge.
Bliv inspireret af andre biblioteker
Inspirationskataloget "Bibliotekerne fortæller” kaster lys på den positive udvikling, der har været for de danske biblioteker de seneste år, når en række af landets biblioteker deler deres idéer og erfaringer.
