Læs med, når Allerød Biblioteker dele deres erfaringer og fortæller om konkrete projekter og tiltag, der er med til at styrke biblioteket.

Ida Sofie Kristensen
Litteraturformidler

Natasia Årseth Arrøe Christoffersen
Bibliotekar
Hvordan arbejder I med at skabe flere besøg og udlån på biblioteket?
Vores mål i alt, hvad vi gør, er at skabe flere læsere, for vi tror på, at læsning er sindssygt vigtigt! Vi arbejder altid ud fra et borgerperspektiv, og mødet med borgerne er et af vores vigtigste værktøjer. Vores mange betjeningstimer giver os et stort kendskab til brugen af biblioteket, som er retningssættende for alt, hvad vi laver. Vi ser, hvilke borgere der kommer, hvornår de kommer, og hvornår de ikke kommer. Hvordan de bevæger sig i vores biblioteksrum, og hvad deres formål er, når de er her. De samtaler, vi har med borgerne, er utrolig vigtige - både dem, der handler om bøger, men også dem, der handler om andre ting, der rører sig i deres livsverden.
Det er vores kendskab til borgerne, der giver os viden om, hvilke typer arrangementer vi skal holde, hvordan vi prioriterer vores indkøb af bøger og meget mere.
Hvordan arbejder I med bibliotekets digitale kanaler?
Vi har en tese om, at meget af den trafik, vi har på de digitale kanaler, skyldes, at vi har mange fysiske besøg og udlån. Vores tese er, at borgerne primært bruger vores hjemmeside og Biblioteket-appen som et værktøj, når de skal håndtere deres lån. Så har man mange lån, kommer man tit ind på hjemmesiden eller i appen, fordi man har brug for at forny, finde eller reservere en bog.
Har I erfaringer, I vil dele med andre biblioteker?
Vær nysgerrig og hav mod på at prøve ting af! Nysgerrighed og viljen til at eksperimentere er essentiel for måden, vi arbejder på. Vi sætter tiltag i søen for at nå nogle af de borgere, vi ikke har så stor en berøringsflade med, og som hus samarbejder vi med forskellige eksterne aktører. I år laver vi f.eks. “Livgardens år” i samarbejde med Livgardens Historiske Samling, hvor vi sætter fokus på Allerøds særlige status som garnisonskommune for Den Kongelige Livgarde.
Det gør vi bl.a., fordi vi har en del borgere, der har et forhold til Livgarden og dens historie i byen. Vi laver arrangementer og små pop-op-udstillinger på biblioteket, vores læsekredse får tilbudt titler om soldateridentitet og mulighed for at komme ind og høre foredrag. Vores erfaring er, at det er nogle andre borgere, der pludselig kommer ind ad vores dør, fordi vi sætter det, biblioteket kan, i spil på en ny måde. De oplever, at rummet også er deres, og at der også er noget her, der er relevant for dem.
Vi skal lave bibliotek for de borgere, som er i kommunen. Det er grundsøjlen i måden, vi laver bibliotek på.